Strategi handlar om konkurrenskraft i marknaden
2by2 har sedan starten 2010 fokuserat på rådgivning till företag avseende strategifrågor, både avseende att definiera, utvärdera och implementera strategi. En sak som vi tidigt insåg var att definitionen av vad strategi egentligen är var mycket tvetydig; varje person har i princip sin egen definition. Med bakgrund av denna insikt arbetade vi för att etablera vår egen definition, inte för att nödvändigtvis hävda att det är den enda rätta definitionen utan snarare för att vara transparent och skapa tydlighet kring vad vi menar är strategi.
Strategi skall skapa konkret värde
Vår grundläggande övertygelse och startpunkt är att strategi skall skapa konkret värde, dvs. resultatet av en strategi skall konkret kunna mätas i ex. försäljning, marknadsandel, lönsamhet, kundnöjdhet etc. Hur exakt man väljer att mäta effekten av sin strategi behöver definieras som en del av strategin, men att den skall kunna gå att mäta är vår starka övertygelse. Om inte effekten och resultatet av en strategi går att mäta så menar vi att det antagligen heller inte är värt mödan att definiera den.
Strategisk AI
Strategisk AI handlar om att förstå hur Artificiell Intelligens har möjlighet att påverka de fem komponenterna i ett företags företagsövergripande strategi; Vision & mål, Erbjudanden, Kunder & segment, Konkurrensfördel och Affärsmodell. Precis som vår övertygelse kring strategi och dess möjlighet att skapa konkret värde gäller även detta möjligheten för Strategisk AI och dess möjlighet att skapa ytterligare värde, annars är det troligen inte värt investeringen som krävs.
Varje väl definierad strategi bör innehålla fem delar
Vi utvecklade ett ramverk som artikulerade fem olika komponenter. Dessa fem komponenter menar vi bör finnas tydligt definierade i en väl formulerad strategi. Dessa fem delar är Vision & mål, Erbjudanden, Kunder & segment, Konkurrensfördel och Affärsmodell. Det kan finns ytterligare komponenter i en strategi, men dessa fem bör finnas med. Noteras kan också att vi gör en tydlig distinktion mellan strategin som sådan och planen för att realisera densamma. För att realisera en strategi krävs ofta att man definierar en tydlig plan med utpekade aktiviteter, ansvar och tidsaspekter. Detta är en förutsättning för att kunna realisera strategin, men alltså inte en del av själva strategin enligt vår definition.

Vision & mål
Vi har här valt att kalla det vision, men egentligen skulle vi även kunna uttrycka det som syfte eller mening. I den första komponenten av en väl definierad strategi behöver vi ha en tydligt definierad långsiktig målbild som uttrycks som företagets ambition. Denna ambition anger långsiktiga riktningen för alla medarbetare, vilket typ av företag vill vi vara, vilken roll vill vi ta på marknaden och hur vill vi ultimat påverka samhället? I tillägg till visionen så behöver målbilden konkretiseras ytterligare. Detta görs genom att definiera kvalitativa och kvantitativa mål för företaget. Målen skall vara tydliga, mätbara och anställda skall ultimat förstå hur de skall kunna påverka målen.
Erbjudanden
Den andra komponenten i en väl definierad strategi beskriver erbjudandena som företaget skall ta till marknaden. Konkret vad är det för kundbehov som företagets produkter och tjänster faktiskt försöker lösa.
Kunder & segment
Strategin behöver innehålla en tydlig beskrivning och avgränsning av marknaden. Vilka kunder och segment på marknaden vänder sig företaget specifikt till med sina erbjudanden. Inget företag kan gå ut brett och tro att man skall kunna nå alla. I denna definition handlar det exempelvis om att potentiellt förtydliga geografiska avgränsningar, avgränsningar mot specifika kundsegment som kan beskrivas genom demografi och/eller köpbeteende eller preferenser etc.
Konkurrensfördel
Konkurrensfördelen handlar om att svara på en fråga som är väldigt enkelt att ställa: Varför skall kunderna köpa vår produkt istället för den som vår konkurrent tillhandahåller? Möjlighet att skapa konkurrensfördel i marknaden kan variera beroende på industri, men vi har definierat sju generiska källor till konkurrensfördel som i alla fall utgör en utgångspunkt för diskussion: unik produkt, unikt sammansatt erbjudande, prisledare, bäst service, starkast varumärke, bäst kvalitet eller unik affärsmodell. Principen här handlar om att välja En konkurrensfördel och inte försöka bli bäst på flera. Mer om vår syn på konkurrensfördel finns att läsa i en separat artikel (på engelska).
Affärsmodell
Affärsmodell är den sista komponenten i en väl artikulerad strategi, det innebär inte nödvändigtvis att övriga komponenter i strategin behöver vara definierade innan affärsmodellen sätts. Affärsmodellen behöver artikulera tydligt hur företaget skall tjäna sina pengar, vem betalar för produkterna och tjänsterna och hur ser det finansiella flödet ut i ekosystemet.
Sammanfattning
Varje väl definierad strategi behöver innehålla en tydlig definition av Vision & mål, Erbjudanden, Kunder & segment, Konkurrensfördel och Affärsmodell. Strategisk AI handlar om att se till möjligheterna med hur AI och Maskininlärning kan påverka de olika delarna i ett företags strategi, dvs. hur vi på ett konkret sätt drar nytta av de de möjligheter som kommer med AI.